📰
Διαβάστε το Fineview.gr στο Google News
Προσθέστε μας ως προτεινόμενη πηγή.
Ακολουθήστε μας

Πάτρα: Aντιπαραθέσεις για τρένο και λιμάνι στο Δημοτικό Συμβούλιο

 :Δύο έργα που κρίνουν το μέλλον της πόλης ζητούν λύσεις

Δύο ζητήματα που θα καθορίσουν το μέλλον της πόλης για τις επόμενες δεκαετίες, τη διέλευση του νέου σιδηροδρόμου και τις εξελίξεις γύρω από το master plan του λιμανιού, συζητήθηκαν  πριν από λίγη ώρα  στο Δημοτικό Συμβούλιο της Πάτρας. Μια συζήτηση που εξελίχθηκε σε πολιτική αντιπαράθεση με έντονες αιχμές, διαφορετικές προσεγγίσεις .

Η δημοτική αρχή επέλεξε να φέρει τα δύο ζητήματα στην ίδια συνεδρίαση, γεγονός που προκάλεσε αντιδράσεις από παρατάξεις της αντιπολίτευσης, οι οποίες υποστήριξαν ότι τόσο το τρένο όσο και το λιμάνι θα έπρεπε να αποτελέσουν αντικείμενο ξεχωριστών συζητήσεων, με τη συμμετοχή των αρμόδιων φορέων. Εκείνο πάντως που διαφάνηκε από την συζήτηση είναι ο διαφορετικός τρόπος προσέγγισης: Η δημοτική αρχή επιμένει στη λογική της μαζικής κινητοποίησης και της πολιτικής πίεσης, ενώ οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης ζητούν πιο οργανωμένη διαβούλευση, τεχνική τεκμηρίωση και ενίσχυση των διαπραγματεύσεων με τα κέντρα λήψης αποφάσεων.

Πελετίδης: «Πόλη που διχοτομείται είναι τελειωμένη πόλη»

Ο δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης έδωσε το πολιτικό στίγμα της δημοτικής αρχής, υποστηρίζοντας ότι τόσο το ζήτημα του παραλιακού μετώπου όσο και η διέλευση του τρένου αποτελούν διαχρονικά αιτήματα της πόλης. Αναφερόμενος στο λιμάνι, επανέλαβε τη θέση της δημοτικής αρχής για οριστική παραχώρηση της χερσαίας ζώνης στους πολίτες της Πάτρας, σημειώνοντας ότι η περιοχή δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως επενδυτικό προϊόν. «Είναι εγκληματικό να γίνεται ανάπλαση και να περιορίζεται μόνο στον μόλο της Αγίου Νικολάου, ενώ το υπόλοιπο κομμάτι εξαιρείται για εμπορικές χρήσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά, υποστηρίζοντας ότι η λογική του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπερταμείου αντιμετωπίζει την παραλιακή ζώνη ως «χαρτοφυλάκιο» προς αξιοποίηση. Ο δήμαρχος στάθηκε ιδιαίτερα στις προβλέψεις του master plan για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων που συνδέονται με την κρουαζιέρα, τις μαρίνες και τις επιχειρηματικές χρήσεις.

«Λένε ότι θα έρθει η ανάπτυξη, μιλούν για 1.500 θέσεις εργασίας και για mega yachts. Υπάρχουν ήδη 17 θέσεις για mega yachts εδώ και χρόνια και είναι άδειες», υποστήριξε, αμφισβητώντας τα επιχειρήματα περί οικονομικής ανάπτυξης που συνοδεύουν τον σχεδιασμό.

Παράλληλα εξέφρασε έντονες επιφυλάξεις για τη δημιουργία εγκαταστάσεων που σχετίζονται με υδρογονάνθρακες στην περιοχή του λιμανιού. «Στον χώρο αυτό θα κάνεις βόλτα και θα υπάρχουν εγκαταστάσεις για υδρογονάνθρακες. Αυτός είναι ο σχεδιασμός για την πόλη;», διερωτήθηκε.

Ο κ. Πελετίδης απάντησε και στις επικρίσεις που δέχεται η δημοτική αρχή για τη στάση της απέναντι στην κρουαζιέρα. Όπως τόνισε, η δημοτική αρχή δεν είναι αντίθετη με την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, αλλά με τον τρόπο που επιχειρείται να αξιοποιηθεί η λιμενική ζώνη.

«Δεν διαφωνούμε με την κρουαζιέρα. Αν ο Δήμος ήταν ιδιοκτήτης της χερσαίας ζώνης και ερχόταν κρουαζιερόπλοιο, θα λέγαμε όχι; Ποτέ. Το ζήτημα είναι ποιος αποφασίζει και ποιος κερδίζει από αυτή την ανάπτυξη», είπε χαρακτηριστικά.

Για το τρένο, ο δήμαρχος επανέφερε το πάγιο αίτημα της υπογειοποίησης της γραμμής, υπενθυμίζοντας ότι ο πρωθυπουργός είχε στο παρελθόν χαρακτηρίσει δίκαιο το αίτημα της πόλης.

«Ήρθε ο πρωθυπουργός πριν από τις εκλογές και είπε ότι συμφωνεί με την υπογειοποίηση. Μετά άλλαξε η ιεράρχηση και είπαν ότι δεν θα γίνει. Αυτό είναι καταστροφή για την πόλη», ανέφερε.

Κάλεσε μάλιστα φορείς, συλλόγους, σωματεία και τη νεολαία να συμμετάσχουν σε έναν νέο κύκλο κινητοποιήσεων, υποστηρίζοντας ότι η διεκδίκηση δεν μπορεί να περιοριστεί στο Δημοτικό Συμβούλιο.

«Πρέπει να ενεργοποιήσουμε κάθε γειτονιά και κάθε σύλλογο. Η νεολαία πρέπει να βάλει τη σφραγίδα της. Πόλη που διχοτομείται είναι τελειωμένη πόλη και σε αυτό δεν πρέπει να συναινέσει κανείς».

Κ. Σβόλης: «Με ψηφίσματα δεν γίνονται τα έργα»

Ο επικεφαλής της παράταξης «Πάτρα Ενωμένη» Κώστας Σβόλης συμφώνησε ότι η υπογειοποίηση αποτελεί τον επιθυμητό στόχο, ωστόσο άσκησε κριτική στη στρατηγική που ακολουθεί η δημοτική αρχή.

Όπως σημείωσε, η ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου το 2019 υπέρ της υπογειοποίησης αποτελούσε σημαντικό διαπραγματευτικό εργαλείο.

«Η δυνατότητα του δημάρχου να πηγαίνει στα κέντρα εξουσίας και να λέει ότι ο πατραϊκός λαός έχει μία ομόφωνη θέση χάνεται όταν αυτή η ομοφωνία αμφισβητείται», υποστήριξε.

Ο κ. Σβόλης εκτίμησε ότι ο διάλογος με τα αρμόδια υπουργεία και τους φορείς θα έπρεπε να είναι πιο συστηματικός, υπογραμμίζοντας ότι οι αποφάσεις δεν λαμβάνονται μόνο μέσα από ψηφίσματα αλλά και μέσα από διαπραγματεύσεις.

«Έχει σημασία να υπάρχει ομόφωνη απόφαση, αλλά έχει εξίσου σημασία να πηγαίνεις εκεί που παίρνονται οι αποφάσεις και να διεκδικείς», ανέφερε.

Για το λιμάνι, ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης επανέλαβε τη θέση του υπέρ μιας ισχυρότερης τοπικής αυτοδιοίκησης.

«Οποιοδήποτε κομμάτι γης βρίσκεται μέσα στα όρια της Πάτρας πρέπει να είναι στη χρήση των Πατρινών και να αποφασίζει γι’ αυτό το Δημοτικό Συμβούλιο», είπε, συνδέοντας το θέμα με την επικείμενη συνταγματική αναθεώρηση και την ανάγκη μεγαλύτερων αρμοδιοτήτων για την αυτοδιοίκηση.

Ο ίδιος δήλωσε θετικός στην ανάπτυξη μαρίνας και στην ενίσχυση της κρουαζιέρας, επισημαίνοντας ωστόσο ότι απαιτείται προσοχή σε ό,τι αφορά τη χωροθέτηση εγκαταστάσεων που σχετίζονται με εξορυκτικές δραστηριότητες.

«Αυτό είναι ένα λεπτό θέμα και πρέπει να το συζητήσουμε, τόσο από περιβαλλοντική άποψη όσο και από πλευράς δημόσιας υγείας», σημείωσε.

Β. Αϊβαλής: «Μην χαθεί άλλος χρόνος»

Ο επικεφαλής της παράταξης «Πάτρα Σπουδαία και Πάλι» Βασίλης Αϊβαλής επανέλαβε την πάγια θέση του συνδυασμού υπέρ της πλήρους υπογειοποίησης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής στον βασικό πολεοδομικό ιστό της πόλης.

«Οτιδήποτε άλλο διχοτομεί την πόλη μας, υποθηκεύει την πρόοδο και είναι ενάντια σε κάθε προτεραιότητα του λαού της Πάτρας, των νέων γενιών και της βιώσιμης ανάπτυξης της περιοχής», τόνισε, υποστηρίζοντας ότι η συγκεκριμένη θέση εκφράζει τη συντριπτική πλειονότητα των πολιτών.

Ο κ. Αϊβαλής κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι δεν έχει πλέον συγκεκριμένη δέσμευση για την υπογειοποίηση και περιορίζεται σε εξαγγελίες για αναζήτηση χρηματοδότησης μόνο για το τμήμα του ιστορικού κέντρου, από τον Άγιο Διονύσιο έως τον Άγιο Ανδρέα.

«Ενώ είχε δεσμευτεί ότι θα παρουσίαζε συγκεκριμένη χρηματοδοτική λύση τον Μάρτιο, η διαδικασία μετατέθηκε για το φθινόπωρο και μέχρι σήμερα δεν γνωρίζουμε τι ακριβώς συμβαίνει», ανέφερε.

Παράλληλα αναφέρθηκε σε πληροφορίες που διακινούνται το τελευταίο διάστημα για εναλλακτικό σενάριο υπόγειας χάραξης παρόμοιου μήκους, σημειώνοντας ότι δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση προς τους φορείς και το Δημοτικό Συμβούλιο.

«Δεν γνωρίζουμε πού θα περνά αυτή η χάραξη, ούτε έχει παρουσιαστεί οποιαδήποτε αξιολόγηση των σεναρίων. Αλήθεια, πού βρίσκονται σήμερα οι δημόσιες δεσμεύσεις του πρωθυπουργού ότι θα βάλει πλάτη ώστε να χρηματοδοτηθεί και να υλοποιηθεί η υπόγεια γραμμή από την οδό Κανελλοπούλου;» διερωτήθηκε.

Ο επικεφαλής της παράταξης επέκρινε επίσης το υπουργείο για το γεγονός ότι, όπως υποστήριξε, δεν έχει αποστείλει στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας το πλήρες σκεπτικό απόρριψης της πρότασης χρηματοδότησης της υπογειοποίησης, αλλά μόνο αποσπασματικά στοιχεία, γεγονός που όπως είπε δεν επιτρέπει την ολοκληρωμένη αξιολόγηση των δεδομένων.

Παράλληλα άσκησε κριτική και στη δημοτική αρχή για τη στάση που τήρησε στην τεχνική επιτροπή που είχε συγκροτηθεί για το έργο.

«Ο Δήμος, που είναι ο βασικός εκφραστής των πολιτών, δεν έχει σήμερα επίσημη εικόνα για όσα συζητήθηκαν και δεν μπορεί να ενημερώσει υπεύθυνα την κοινωνία ούτε να καταγγείλει τεκμηριωμένα λανθασμένες επιλογές του σχεδιασμού», ανέφερε.

Ο κ. Αϊβαλής υποστήριξε ακόμη ότι η δημοτική αρχή έχασε μια σημαντική ευκαιρία όταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε αποδεχθεί την τεκμηριωμένη πρόταση του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας για υπογειοποίηση από την οδό Κανελλοπούλου.

«Αντί να στηρίξει εκείνη την κατάκτηση και στη συνέχεια να διεκδικήσει μια ακόμη καλύτερη λύση, επέλεξε να μη συναινέσει. Το αποτέλεσμα είναι σήμερα ορατό. Τα χρόνια πέρασαν, το κόστος αυξήθηκε δραματικά και η Πάτρα βρίσκεται ξανά αντιμέτωπη με αδιέξοδο», υποστήριξε.

Κλείνοντας, ξεκαθάρισε ότι η παράταξή του θα συνεχίσει να στηρίζει κάθε πρωτοβουλία που κινείται προς την κατεύθυνση της πλήρους υπογειοποίησης.

«Η θέση μας είναι ξεκάθαρη. Συνεχίζουμε να διεκδικούμε την υπογειοποίηση στον βασικό πολεοδομικό ιστό της πόλης και θα συμμετάσχουμε ενεργά σε κάθε κινητοποίηση που υπηρετεί αυτόν τον στόχο», κατέληξε.

Π. Ψωμάς: «Έξι χρόνια μετά βρισκόμαστε στο ίδιο σημείο»

Ο επικεφαλής της παράταξης σπιράλ Πέτρος Ψωμάς επέλεξε να εστιάσει στην αποτελεσματικότητα της στρατηγικής που ακολουθεί η δημοτική αρχή.

Υπενθύμισε την ομόφωνη απόφαση του 2019 για το τρένο και αναρωτήθηκε γιατί η δημοτική αρχή επανέρχεται σήμερα ζητώντας νέα απόφαση.

«Δεν καταλαβαίνω γιατί έρχεστε τώρα να αναιρέσετε μία ομόφωνη απόφαση που εσείς οι ίδιοι φέρατε», ανέφερε.

Ο κ. Ψωμάς υποστήριξε ότι, παρά τις συνεχείς κινητοποιήσεις και τα ψηφίσματα, η πόλη εξακολουθεί να βρίσκεται χωρίς ουσιαστική πρόοδο στο συγκεκριμένο ζήτημα.

«Πέρασαν έξι χρόνια και οκτώ μήνες. Τρένο δεν υπάρχει και η διεκδίκηση παραμένει αναποτελεσματική», είπε.

Μάλιστα χρησιμοποίησε ιδιαίτερα αιχμηρή γλώσσα απέναντι στη δημοτική αρχή.

«Όταν επαναλαμβάνεις την ίδια πρακτική ξανά και ξανά και περιμένεις διαφορετικό αποτέλεσμα, αυτό είναι ο ορισμός της παράνοιας», ανέφερε, υποστηρίζοντας ότι απαιτούνται νέες μέθοδοι πίεσης και διαπραγμάτευσης.

Ειδήσεις και νέα από Πάτρα και όλη την Ελλάδα. Η άλλη ματια στην ενημέρωση.

Ακολουθήστε μας στα Social Media

Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ. 242001